בדרך להקים עמותה: איך מבצעים גיוס כספים יעיל?

אם יש בכם רצון ותשוקה לפעול וליצור שינוי בנושא מסוים, הרי שאחת הדרכים היא לפעול תחת עמותה ייעודית לדבר. רבים פותחים עמותות בנושאים שונים: סביבתיים, חברתיים, קהילתיים או אפילו דתיים או ספורטיביים. תהליך רישום העמותה יכול להיות דורשני אבל הוא כאין וכאפס לעומת האתגר האמיתי בניהול העמותה: גיוס המשאבים. ההבדל בין עמותה שהיא לא יותר משורה רשומה אצל רשם העמותות לבין עמותה שיכולה להזיז דברים הוא כסף. תקציב מאפשר לכם לשלם משכורות לאנשים, לרכוש ציוד, להדפיס עלונים ושלטים, להשקיע ברשתות חברתיות ועוד. תקציב גבוה יאפשר לכם להגשים את היעדים של העמותה שלכם ולהיות מסופקים. הבעיה של מנהלי עמותות רבים היא שגיוס משאבים כזה הוא משהו המנוגד לאופי שלהם. מדובר במקרים רבים באנשים אידאליסטים שלא מאד מתחברים לכסף. במקרים אחרים, הפעילות של גיוס התקציב יכולה להיות משעממת ויש מי שמשווה אותה, גם אם בהומור, לקבצנות. במאמר הזה נציע לכם דרכים חדשניות וקלות להביא משאבים לעמותה שלכם.

שימוש בכלים חדשניים

בין אם לעמותה שלכם יש אדם האחראי על גיוס הכספים או שהדבר נעשה על ידי ראש העמותה, תוכלו להיעזר בשירותים חדשניים המיועדים בדיוק לצורך הזה. אם תרצו לבצע גיוס כספים ברמה מקצועית כמו העמותות הגדולות, תוכלו להיעזר בחברה ייעודית המתמחה בכך. היא תציעה לכם פתרונות רבים. בראש ובראשונה, היא תחבר אתכם למאגרי מידע של תורמים פוטנציאלים וקרנות. אלו יכולים להיות משלושה גורמים עיקריים:

  • קרנות שונות הכוללות תרומות פרטיות, או עסקיות. הקרנות הללו מקבלות כספי תרומה ומעבירות חלק מהם הלאה לפי המטרות שלהן.
  • עסקים – כיום, יש לעסקים רבים אחריות תאגידית הכוללת פעילויות וגם תקציב המיועד לתרומה או מענק.
  • ממשלות – משרדי הממשלה השונים מציבים סוגים שונים של עזרה ותמיכה בעשרות אם לא מאות תכניות שאולי יתאימו לכם.

הגישה לאותם תקציבים, תצריך מכם את שירותי התיווך ועיבוד המידע המקצועיים הללו. לעיתים, עצם העובדה שהמידע מרוכז כבר מהווה חצי מהמאמץ.

גיוס המונים

כיום, קיימת אפשרות לצאת אל הציבור באופן ישיר עם תוכנית פעולה ובקשה למימון. כך, יכולים גופים שונים ואפילו אנשים פרטיים להגיע למימון המגיע ישירות ממי שיצרוך את השירות או מתחבר לרעיון או למטרה. בתור עמותה, אתם תוכלו לזכות לאהדה לכל מיני רעיונות שיוכלו לשלהב את דמיונו של הציבור הרחב. גיוס המונים מתאים למטרות ספציפיות, לפרויקטים ולא לתקציב לצורך תחזוקה שוטפת. אחת הפלטפורמות הטובות לכך היא הדסטארט. זו איננה מיועדת רק לעמותות, אבל בהחלט תוכלו להציג בה רעיונות ופרויקטים. מי שמגיע להדסטארט מחפש מראש פרויקטים שונים בהם יוכל לתרום ולעזור לנושאים שונים. כך אתם מגיעים לאנשים שכבר מוכנים לתרום ואפילו תרמו בעבר, אבל מחפשים את הנושא.

רשתות חברתיות

כיום ניתן להגיע מאד בקלות לקהל מפולח שמזוהה עם הערכים והרעיונות שלכם. ברשתות החברתיות השונות כגון פייסבוק, אינסטגרם או יוטיוב, ניתן לפרסם לפי מאפיינים שונים של קהל היעד. תוכלו לשלב עמוד או ערוץ עם הרבה פעילות ועוקבים יחד עם קמפיינים בתשלום פר-מילה לגיוס כספים. עמותות זוכות להרבה חשיפה ברשתות החברתיות. אם תשכילו לפתח דיון ולהפוך את דף העמותה שלכם לפעיל, תראו שגם גיוס הכספים יעשה יותר קל ותעלו את כמות העוקבים באינסטגרם או ביוטיוב (או כל פלטפורמה אחרת).

 

לפני גיוס הכספים זכרו לערוך תכנית שנתית בכדי להבין אלו תקציבים דרושים לכם על-מנת להגשים את היעדים. או אז, נסו להתאים את הפרויקטים והדרישות השונות לאחת מדרכי הגיוס לעיל.